28 februari 2012

"Oönskad"- Gemma Malley


Info om boken:
Skriven av Gemma Malley.
Utgiven av B Wahlströms förlag 2008
280 sidor.
Om boken: Året är 2140 och 14 åriga Anna borde inte finnas till. Läkarna har nämligen kommit på ett sätt att få leva för alltid, att ta Långlivs mediciner. Alla som tar Långliv måste skriva på en förkunnelse på att dom inte kommer skaffa några barn, om någon ändå skulle skaffa barn så kommer barnet tas ifrån föräldrarna och sättas på en anstalt för oönskade barn. Där får dom utbilda sig till hembiträden till dom önskade så att dom åtminstone kan göra någon nytta till moder jord. Anna är mycket duktig oönskad. Hon gör alltid rätt och bryter aldrig mot reglerna. Förutom en. Oönskade får inte äga någonting och ändå så sitter Anna inne på flicktoaletten och skriver i sin mjuka rosa dagbok som hon fick av en fru som hon praktiserade hos. En dag kommer en ny pojke till anstalten, han heter Peter och säger att han känner Annas föräldrar. Att hon egentligen är Önskad och måste fly med honom. Kan hon verkligen lita på Peter, borde hon rymma med honom?
Betyg:  Jag tycker att det är en väldigt bra bok som passar alla. Dock skulle jag velat höra lite mer av Annas tankar i dagboken än vad man fick. Jag tycker även att handlingen gick lite väl fort fram mor slutet. Men det är en jättebra bok som jag starkt rekommenderar till dom flesta.  3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!