10 februari 2013

Förr eller senare exploderar jag - John Green

Bokens första meningar:
På senvintern mitt sjuttonde levnadsår kom min mamma fram till att jag var deprimerad, antagligen för att jag sällan gick hemifrån, låg rätt mycket i sängen, läste samma bok om och om igen, inte åt så ofta och ägnade en ganska stor del av min rikliga fritid åt att tänka på döden.

Info om boken:
Skriven av John Green
Utgiven av Bonnier Carlsen 2013
Orginaltitle: The fault in our stars
308 sidor

Handling:
Sjuttonåriga Hazel Grace Lancaster är en granat. Hon är sjuk i en allvarlig cancer och hon vet att hon aldrig kommer bli frisk, men tack vare en mirakelmedicin, Phalanxifor, som binder upp cancercellerna och hindrar dom från att växa, så vet hon att hon kan leva för stunden.
Trots att Hazel helst skulle vilja ligga i sängen hela dagarna och titta på "America's next Top model" så tvingar hennes mamma henne till en stödgrupp för cancersjuka ungdomar. Där träffar hon Augustus Waters, en stilig kille med ett ben som älskar metaforer. Vi får under boken följa Hazel i hennes kamp mot cancer, för kärleken och mot världen.

Betyg:
Jag tror jag är kär. I John Green, och hans böcker, och karaktärer. wow.
Jag känner igen mig väldigt mycket i Hazel, trots att hon är cancersjuk och ganska osocial av sig, så känns det som att John Green har lyckats knyta band till dom flesta genom Hazel.
Det finns många djupa tankar, många skratt och några vackra och sorgliga stunder, det är helt klart en bok för alla.
5/5

1 kommentar:

  1. "Betyg: Jag är kär." MAN BORDE FAN HA EN BETYGSSKALA MED DET! :D

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!