6 januari 2013

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn - Ransom Riggs

Bokens första meningar:
Jag hade just börjat acceptera att mitt liv skulle bli helt vanligt, när högst ovanliga saker började hända. De första händelserna kom som en fruktansvärd chock och, liksom allt som förändrar en för alltid, delade in mitt liv i två halvor: Före och Efter.

Info om boken:
Skriven av Ransom Riggs
Utgiven av rabén&sjögren 2012
380 sidor

Handling:
En ödslig Ö.
Ett övergivet barnhem.
Och en samling märkliga fotografier.
När Jacob var yngre så var farfar Abe en hjälte. Abe hade rest runt världen, slagits mot monster med svart dött skin. Historierna om monstrerna och om barnhemmet med besynnerliga barn var Jacobs favorit.
Det var länge sedan som Jacob slutade tro på sin farfars historier, men när Jacob plötsligt hittar sin farfar död i skogen, dödad av ett av monstrerna som han en gång jagade, så inser Jacob att Abe's historier kanske var sanna.

Betyg:
Ja ni.
Jag har varit jättespänd på att läsa denna bok jättelänge, och jag läser dom typ 50 sidorna eller liknande i höstas. När min kompis Ewe gick med på att låna ut boken till mig blev jag jätteglad, och jag fortfatte att vara jätteglad dom typ, 100 första sidorna? Boken var riktigt läskig då, enligt mig. Men sedan så släppte spänningen, missförstå mig rätt, den är en bra bok, men jag trodde att det var en skräckbok jag satt och läste.
Helt okej alltså, men väldigt stark 3, nästan så att jag vill ge en fyra (tror jag).

Lite tankar: (SPOILERS!)
(Läs gärna Miriams recension av boken, den är ganska klockren på vad jag menar.)
När jag fick reda på att alla bilder var autentiska och upphittade så blev jag både imponerad och lite, vaksam, typ. Varje gång en ny bild kom upp så började jag fundera på om han bara utvecklade handlingen efter bilderna som han hittat, i vissa lägen kändes det så.
Dom besynnerliga barnen blev så vanliga efter ett tag! Han slutade att beskriva deras egenskaper och kallade dom bara vid namn, vilket gjorde att jag blandade ihop dom helt och slutade bry mig efter ett tag.
En annan sak om barnen jag vill ta upp är deras ålder. Precis som Miriam skrev så ser ju Emma ut att vara vuxen på fotot med Abe?! Först trodde jag att dom var barn, liksom små barn. Men sedan så insåg jag att Jacob antagligen var runt femton, och om han skulle vara ihop med en som var fem skulle det vara lite creepy..
Sen så trodde jag att det bodde massivs med barn på barnhemmet? Typ minst 30 stycken, men när dom ska ro iväg från ön i slutet så är det bara 10 barn som dom tar med sig? Lämnar dom kvar några eller?

Så, för att sammanfatta allt det jag skrivit ovan, boken är väldigt väldigt VÄLDIGT bra första 100 sidorna men tappar lite efter det, men det är fortfarande en bra bok som jag rekommenderar!
(Men tro inte att det är en skräckbok ni fått tag i!)

Stark 3 nästan 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!