17 januari 2013

Blodsmagi - Tessa Gratton

Bokens första mening:
Jag är Josephine Darly, och jag tänker leva för evig.

Info om boken:
Skriven av Tessa Gratton
Utgiven av B|Wahlströms förlag 2013 (Tack för boken!)
381 sidor

Handling:
"För att skapa liv. För noggrann applicering vid infektion eller kallbrand. För att stärka blommor. 
[...] Jag behövde vara salt, blod och andredräkt."
Silla hittade sina föräldrar döda inne i sin pappas arbetsrum. Sedan dess tror alla att hon blivit galen. Hon vägrar tro att hennes pappa dödat hennes mamma. Hon och hennes storebror Reese har blivit omhändertagna av sin farmor Judy sedan mordet och Silla vill helst slippa livet. Hon släpper allt och slutar träffa vänner. När hon får ett paket från en man som säger sig ha känt hennes pappa så blir hon hoppfull. Boken som låg i paketet innehåller formler, blodsmagi, och har hennes fars handstil. 
Ungefär samtidigt så flyttar Nicholas in i huset på andra sidan kyrkogården med sin pappa och sin styvmamma. Nick fick lära sig om magi som barn, och han vet exakt hur högt priset kan vara för det.

Betyg:
Detta känns som en riktig hit. Den känns som en som bok som passar vilken tonårstjej som helst och jag är säker på att även killar kan läsa den.
Wow helt enkelt, WOW!
Spännande, blodig och vacker, liknar inget jag läst förut!
Kärlekshistorien är det enda som drar ner lite på betyget, mest för att det inte händer så mycket på den fronten.
Jag ÄLSKAR Josephines dagboksantekningar, i början så tyckte jag mest att det var en underhållande utfyllnad, men när jag sedan insåg att dom faktiskt hade med handlingen att göra så blev jag jätte nyfiken. Mot slutet såg jag nästan fram emot anteckningarna mer än Sillas och Nicks tankar.
Stark 4 av 5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!