1 januari 2013

Resumé av 2012!

1. Bästa bok du läste 2012? (du kan bryta ner det till genrer om du vill) 
Prosa: -
Vuxen: De dödas ljus - 
Björn B. Jakobsson
Ungdomsbok: Cirkeln - M. Strandberg och S. Bergmark Elfgren
Fackbok: -

2. Böcker som du hade höga förväntningar för, men som inte alls föll i din smak?
Flyga högt av Katarina Von Bredow, jag tyckte att den lät bra och den hade några riktigt fina recensioner, men den passade inte mig alls.3. Mest överraskande (på ett bra sätt) bok 2012?
Personer du kanske känner - Jay Asher & Carolyn Mackler, jag hade seriöst ingen aning om vad boken handlade om när jag började läsa, men överraskad blev jag allt! Det var en ganska speciell handling och  den passade mig perfekt.
4. Bok du rekommenderade till folk mest 2012?
Hela 2012 har jag gått runt och tjatat på folk att läsa Harry Potter och Hungerspelen (som jag alltid gör, haha.) 

Sen så har jag också försökt få folk att läsa Fablehaven, vilket inte har haft så stor framgång.5. Bästa bokserie du kom över 2012?
Engelsfors-triologin eller Maximum Ride (manga) helt klart!6. Nya favoritförfattare du upptäckte 2012?
Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg, Jay Asher m.f7. Bästa bok som inte tillhör de genrer du i normala fall läser?
Jag läser de flesta genrer, men jag läste en vuxenbok som jag ÄLSKADE! De dödas ljus av 
Björn B. Jakobsson.
8. Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok 2012?
Det finns många! Tror inte jag kan välja.9. Böcker du läste 2012 som du mycket väl kan läsa om 2013?
Cirkeln, Eld, Maximum Ride vol. 1-6, Draktemplets hemlighet, m.f10. Favoritomslag av en bok du läste 2012? 
Mycket mer än så - Sarah Dessen, fast jag HATAR den där handen!
11. Mest minnesvärda karaktär 2012? 
Katniss Everdeen the girl on fire! Haha, hon utvecklas något enormt under seriens gång.12. Den mest vackert skrivna bok läst 2012?
Luftsprång - Annika Widholm, den hade något obehagligt och fint över sig från första till sista sidan.
13. Den bok som har haft störst betydelse för dig 2012?

Som Zlatan fast bättre - Niclas Christoffer, kanske inte störst betydelse, men den har lämnat störst intryck hos mig. Den bok med störst betydelse är nog våran SO-bok som hjälpte mig klara provet om media. Haha.14. En bok som du inte förstod varför du väntade till 2012 att läsa? 
Cirkeln, jag hörde talas om den sommaren 2011 (tror jag det var?) när jag satt och bläddrade i någon hus och hem tidning (eller nått liknande) så fanns det en bit som man kunde provläsa, men jag avfärdade det lilla jag läste som en vuxenbok.15. Favoritcitat från en bok du läste 2012
Har för många, kan inte välja.16. Kortaste och längsta bok läst 2012? 
Längsta: Vet inte, har läst ganska många långa böcker iår.
Kortast: Tudor & Konta, Monsterdansen - Annika Widholm & Mina Nilsson

17. Favoritförhållande från en bok du läste 2012 (kärlek, familj, vänskap etc.)
Denna fråga fattade jag inte, så jag skippar den..18. Favoritbok du läste under 2012 av en författare du har läst andra böcker av?
Personer du kanske känner av Jay Asher!19. Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?

Jag vet inte riktigt, jag brukar nog inte lyssna så mycket till boktips (jag vill inte låta dryg eller något, men jag orkar oftast inte kolla upp böcker jag blir tipsad om, eller så glömmer jag helt enkelt bort det..) men min kompis sa att jag var TVUNGEN att läsa Cirkeln, och då TVINGADE jag henne att låna ut sin bok till mig.
Tack Thea! 
Bokbloggande 2012

1. En bokblogg som blev din nya favorit under 2012? 
Min bästhäst Julias bokblogg kollar jag dagligen:
http://bokbi.blogspot.se/
Lisas bokblogg är också en som jag ALLTID kollar:
2. En av de bästa recensioner du skrev 2012?
Är nog på Cirkeln, den blev jag njöd med!3. Bästa evenemang du varit på (författarsigneringar, mässor etc)?
Det roligaste var nog Författarkvällen med Forma books, det var jätteintressant att höra när författarna pratade och buffén var supergod ;)4. Det bästa ögonblick som bokbloggare 2012?
Bokmässan. Jag överdriver inte när jag säger att det hamnar på topp-7 moment i livet. Så underbart! Jag träffade några andra bokbloggare, såg Mats och Sara (dog där) träffade Mister Bister och MASSA mer!
(Läs mitt inlägg om bokmässan här: http://bokbuse.blogspot.se/2012/10/starstruck-x100000-bokmassan-2012.html)5. Ditt populäraste inlägg det här året?
Var helt klart 
när jag skrev mitt inlägg om företag som särskriver. Tyvärr så var jag nog lite luddig när jag skrev eftersom att folk missupfattade och trodde jag menade all sorts grammatik. Nej folk, detta är om SÄRSKRIVING, jäklar vilken diskussion det blev! Jag tror att alla tog det lite på fel sätt, även jag. (Det är över 250 sidvisningar på det inlägget...
Ett annat populärt inlägg var när lottade ut Eld. Det var min första tävling och det var så roligt att folk anmälde sig! 
6. Inlägg du önskar hade fått lite mer kärlek?
Om du/ni med kärlek menar kommentarer så hoppades jag nog på att mitt inlägg om bokmässan skulle få åtminstone EN kommentar, men där hade jag fel. Haha, sånt är livet!7. Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer etc)?
Det var nog när jag insåg att man kunde få böcker av förlag för att läsa och recensera, jag tyckte att det var så coolt att jag höll på att D Ö. Men det var riktigt roligt när jag faktiskt fick en bok att recensera också.8. Gjorde du klart någon läsutmaning eller mål som du satte vid början av året?
Jag höll ju på med 30 dagar i början av året/bloggen, jag kom till dag 16 sen så slutade jag. Så den klarade jag inte.
Om bokbloggargänget räknas som en "utmaning" så gjorde jag självklart klart den. Det var superkul!


Ser framåt...
1. En bok du inte läste 2012 som kommer att bli prioriterad under 2013?
Blodsmagi av Tessa Gartton, fick den i Recensionsex för någon vecka sedan, den ska jag läsa klart så fort som möjligt! Har kommit halvväg och just nu är den jättebra.2. Bok som du ser fram emot 2013?
NYCKELN!!!!!! (<-- Nyckeln förtjänar 6 st utropstecken.)3. En sak du hoppas att uppnå eller göra med ditt läsande/bloggande 2013?

Jag hoppas att jag kommer att utvecklas som bloggare. 
Jag hoppas att jag kommer kunna uppdatera varje dag.
Jag vill att bloggandet ska vara lika kul som när jag precis började
Jag vill gå på bokmässan
och
Jag vill träffa fler bokbloggare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!