9 april 2013

Berättelser från Engelsfors - Mats Strandberg, Sara B. Elfgren, Kim W. Andersson, Karl Johnsson, Lina Neidestam

Bokens första meningar:
Välkommen kära kund! 
Välkommen till kristallgrottan! Stig på och...
Jaha, det är bara du...

Info:
Skriven av Mats Strandberg, Sara B. Elfgren, Kim W. Andersson, Karl Johnsson, Lina Neidestam
Utgiven av Rabén&Sjögren 2013 (Tack för boken!)
Albumet innehåller 8 stycken serier som utspelar sig före, under och efter böckerna Cirkeln och Eld.
112 sidor.

SPOILERVARNING FÖR ER SOM INTE LÄST CIRKELN & ELD

Handlig:
(Tagen från förlagets hemsida)
Böckerna Cirkeln och Eld har tagit Sverige med storm. I den fiktiva staden Engelsfors utkämpar De utvalda, en grupp gymnasieelever med magiska krafter, en strid för att stoppa världens undergång - och för att klara sig genom tonåren.

Nu utvecklas historien i serieform, för dig som har läst Cirkeln och Eld. Författarparet Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg har jobbat tätt ihop med tre av Sveriges bästa serietecknare: Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam.

Hemligheter från det förflutna avslöjas, och även ledtrådar om vad som komma skall. Vi får se gamla berättelser ur nya perspektiv, och får ta del av hittills okända historier. Vi får träffa De utvalda innan händelserna i Cirkeln, och efter händelserna i Eld. Och vi får möta den gäckande Mona Månstråle i egen hög person.


Det finns 8 olika serier som presenteras för oss med hjälp av Mona Månstråle som spår en okänd besökare i sin affär (dock så har människan en koppling till De utvalda och allt som händer i Engelsfors).

Betyg:
Jag hade tänkt mig att skriva ner mig spontana reaktion till dom olika serierna och sedan skriva vad jag tycker om boken över lag.

Månen:
Åh så kul att få läsa om Ida igen! Trots att hon är så bitchig så saknar jag henne. Har lite blandade känslor när det kommer till vad som händer i serien. Tycker synd om Ida, men sen så kan man ju inte annat än att vara glad för Rebeckas skull..

De älskande:
Så sorglig och så fin! Grät en skvätt när jag satt och läste. Dom fick verkligen fram rätt känsla!

Vagnen:
Jag blev lite förvirrad av denna. Förstår inte/kommer inte till 100 % ihåg vem Rickard egentligen var... Inte min favvo men sjukt fint tecknad!

Den hängde:
Stackars Elias! Så fin berättelse! Gillar slutet.

Tornet:
Gillar denna berättelse skarpt! Jag har varit nyfiken på Adriana och hennes bakgrund ända sedan man har fått veta vem hon är.

Frestelse:
JAG FICK TYP MITT VANNÉA MOMENT, DET VAR SÅÅ NÄRA JAG SVÄR!
Enligt mig en av dom bästa serierna i boken (Denna och De älskande), Linnéa och Vanessa är nästan precis som jag tänkt mig dom.

Magikern:
Förstod inte riktigt denna. Eller jag kanske förstod, jag vet inte.

Kejsarinnan:
Jag får en ny bild av Anna-Karin när jag läser denna, och jag tycker att den nya bilden stämmer bra in på henne. Väldigt spännande trots att jag inte förstod slutet. Diggar hennes räv! Haha.

Det jag gillar med boken är att dom har använt spåkort och använt sig av Mona mellan historerna. Det knyter verkligen ihop allting på ett fint sätt. Är väldigt nöjd över lag och är jättetaggad på Nyckeln som kommer ut i höst!

4,4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!