7 mars 2012

"Flyga högt"- Katarina von Bredow

Info om boken:
Skriven av Katarina von Bredow
Utgiven av Rabén & Sjögren år 2011
315 sidor.


Bokens handling
"Det finns koder. Vissa regler. Som när man kommer ny till klassen. Då handlar det om att inte märkas för mycket. Att vara lagom. Glida in och smälta ihop med de andra. 
Så gör inte Silja. Silja gör precis tvärtom.
Vendela är femton år och har just börjat nian. Hon tycker att det är ganska skönt att vara tillbaka i skolan. Framför allt för att hon får träffa Nils igen, men också för att allt blir förutsägbart; det står på schemat hur dagarna ska se ut.
Men tredje dagen dyker det upp en ny tjej i klassen, Silja. Hon tar plats och struntar helt i alla oskrivna regler. Hon sätter sig var hon vill, hon umgås med vem hon vill och hon verkar inte alls vilja smälta in i klassen. Är hon korkad, trotsig eller bara urstark? Ingen vet, men sensationen är ett faktum. Och plötsligt gäller inte den givna rangordningen, rollerna fördelas om - och inget är längre självklart. "

^ Det är vad som står på baksidan av Katarina von Bredows bok flyga högt (kopierat från bokens baksida), dock tycker jag inte alls att det stämmer. När jag först började läsa så tänkte jag att det lät precis som tusen gånger starkare. När jag dock kom in några sidor i boken så var det inte alls samma. Visst ändrar Silja på rangordningen i klassen men boken handlar om så mycket mer. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska förklara.

Betyg:
Denna bok faller mig inte alls i smaken. Det känns som att det mesta var onödigt och att den inte riktigt hänger ihop. Men ändå så hatälskar jag den så som jag gör med alla Katarina von Bredows böcker. Jag har hört andra säga att den är superbra men så tycker dock inte jag. Dock är den stundtals mycket bra och dom bitar av den som jag tycker om är både roliga och "snälla". 
2/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!