15 september 2012

För dig som gillar Hungerspelen!


Klicka för större bild..

Om du tycker om Hungerspelen så måste du läsa fortsättningen! (Om du inte redan gjort det.)

"Fatta eld" och "Revolt".

En bok som jag har hört att väldigt många andra gillar är Battle Royale, själv har jag inte läst den men planerar att göra det inom en snar framtid. 
"Battle Royale, a high-octane thriller about senseless youth violence, is one of Japan's best-selling - and most controversial - novels. As part of a ruthless program by the totalitarian government, ninth-grade students are taken to a small isolated island with a map, food, and various weapons. Forced to wear special collars that explode when they break a rule, they must fight each other for three days until only one "winner" remains."
Tror dock att boken bara finns på engelska, men jag vet inte.

(Hm, jag hade ju massvis med böcker som jag tänkte tipsa om men dom bara ramlade ur huvudet på mig :( )

En bok som inte är så värst lik Hungerspeln på det sättet men som jag ändå tror att du kanske skulle gilla är "Luftsprång" Av Annika Widholm.
"När Linnea stukar foten under ett träningsläger för elitgymnaster så bestämmer hon sig för att bara sticka från allt. Från kraven och från sin instängda roll som gymnasten. Hon packar väskan och sticker från lägret utan att säga till någon. Hon tar en buss och hoppar av den, haltar vidare och plötsligt kommer hon till ett rivningshus. Den gamla byggnaden blir hennes hem under sommaren och hon träffar Isak som lär henne parkour. Men i skuggorna lurar siluetter av kvinnor och unga pojkar. Och varför hittar hon vita pärlor överallt?"
(Riktigt recension på boken kommer upp snart.)

Sen så var det faktiskt så att jag tog och frågade runt lite på twitter, Clara tipsar om: Uglies (Heter "Ful" på svenska) av Scott Westerfeld, Gone av Michael Grant och Flugornas herre.

Sen så tror jag att du kanske skulle gilla Holly Blacks serie "Berörarna". Första boken är Den vita katten.
Och Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens superserie Engelsforstriologin! Första boken Cirkeln och anda Eld, dom håller på att skriva på tredje och sista boken nyckeln just nu!

Hoppas att det hjälpte lite, min hjärna tog totalt stopp när jag försökte tänka ut böcker till dig men jag hoppas att jag är till någon hjälp :)

2 kommentarer:

  1. Tack så mycket, jag ringde till biblioteket och dom har nu lagt undan "fatta eld" och "revolt". Jag vill bara tacka dig jättemycket och allt som du har gjort för mig. Utan dig skulle jag nog varit riktigt illa ute. Okej det här låter lite märkligt men min lärare vill att jag gör ett projekt om dig och så. Hoppas det är okej att jag använder ditt namn och lite material från bloggen. Hoppas att det också är helt OK att jag även hör av mig i framtiden om saker och ting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud vad kul det går jättebra!
      Men ang. "Fatta eld" och "Revolt" dom kan vara lite röriga i början eftersom att det är lite många personer men dom är ändå väldigt bra. :)

      Radera

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!