19 juni 2012

Den vita katten - Holly Black

Bokens första meningar:
Jag vaknar barfota och omtöcknad på kalla skifferplattor och drar ett djupt andetag av den isande luften.
Ovanför mig finns stjärnor. Nedanför mig ser jag bronsstatyn av överste Wallingford, vilket får mig att förstå att jag tittar ner på skolans kringbyggda gård från taket på Smythe Hall, mitt studenthem.

Info om boken:
Skriven av Holly Black
Utgiven av B/Wahlströms förlag 2011
Originaltitle: The White Cat
Första delen i en serie (Tror jag, men dom har inte kommit ur på Svenska än)
282 sidor

Bokens handling:
Cassel Shape är 17 år och var bara 14 år när han dödade sin bästa vän Lila, han älskade henne, men han dödade henne ändå.
Cassel kommer från en familj av berörare. Berörare är människor som genom att ha kontakt med huden kan styra över minnen, drömmar, lycka, liv och död. Därför måste alla människor bära handskar. Eftersom att alla i Cassels familj utom han själv är berörare så har han alltid känt sig utanför. Men varför dog Lila den natten egentligen? Varför börjar han få stora luckor i minnet? Varför känns plötsligt drömmar mer verkliga än minnen? Och vad har den vita katten med saken att göra?

Betyg:
Det kändes inte som om boken kom igång i början. Jag väntade på en start men tillslut så var jag mitt i boken.
Men om man tänker bort det så är boken jättebra. Det är liksom en deckare men ändå en fin historia om svåra familjeförhållanden, vänskap och kärlek.
Den var lite förutsebar på vissa ställen, till exempel så listade jag ut att (Spoiler föröver!) Cassel var transformberörare och att Lilla var katten. (Shluuth på spoiler!)
Det är väldigt intressant att få höra Cassels tankar om svindlare och bedragare, man får många "tips" om hur man lyckas med en svindel (Dock så tycker jag ju att du INTE ska testa att svindla någon eftersom att det är olagligt..)
4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!