6 juni 2012

Eld - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

-SPOILERVARNING!-
Första meningarna i boken:
Solljuset sköljer in genom rummets höga fönster och blottlägger varje gammal smutsfläck på de vita vävtapeterna. En fläkt står på golvet och vrider sig sakta fram och tillbaka. Ändå är det outhärdligt hett i rummet.


Info om boken:
Skriven av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Utgiven av Rabén & Sjögren 2012 (TACK SÅ HEMSK MYCKET FÖR BOKEN!)
643 sidor.
Andra delen i Cirkel-triologin. (Läs min recension av Cirkeln HÄÄR)

Bokens handling:
Hettan är tryckande och spänningen stiger i Engelsfors, demonerna har inte visat sig sedan dom kämpade mot Max i matsalen några månader innan. Men plötsligt börjar skumma saker hända i Engelsfors, PE! Positiva Engelsfors börjar verka, en ny positiv anda ska genomsyra hela staden, undervisningen och tidningen, all olycka du har orsakar du själv genom negativt tänkande. Men ju längre tid som går desto mer börjar det likna en sekt. Samtidigt så börjar det en ny elev i Minoos klass, han kommer från Stockholm och är perfekt, för perfekt. Inte ett hårstrå ligger fel och Minoo ryser bara av att se honom. När dom utvalda får reda på att rådet är i Engelsfors för att utreda Anna-Karins magimissbruk så börjar dom göra upp en plan för att undgå det, trots att alla varnar dom från att ljuga.

Betyg:
OH MY FRIKKING GOSH LOVE IT! Jag trodde aldrig aldrig ALDRIG att den skulle leva upp till mina förväntningar, men det gjorde den. Gud jag är kär. Min beskrivning av vad boken handlar om är inte exakt eftersom att det händer ganska mycket och allt är så underbart, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, älskar ALLT. Eller ja, inte riktigt allt då men det är mest små små saker som jag bara är allmänt orolig för så att säga:
(SPOILERVARNING!)
* Att Ida dör i slutet, jag började ju tycka om henne. Men jag anar att det inte är slut med henne på riktigt. 
* Att jag trodde att Linnéa också var död först, PANIK!
* Att Linnéa inte vågar erkänna vad hon verkligen tycker om Vanessa, jag har sagt hela tiden att dom borde bli ett par!
* Att den tog slut.


Och sedan så var det väldigt mycket nytt som jag älskade:
(-SPOILERVARNING-)
* Att man fick läsa från Ida's perspektiv, det gör henne liksom sympatisk. 
* Att Vanessa sa ifrån mot Wille,  han är så dryg.
* Att Nicke försvann, dryga otrogna svin.
* Allt annat!
Okej, slut på Varningen, men jag tycker att boken är underbar på alla ställen, det där över gör liksom ingenting för, alltså, det är lite underbart det med.

Har ni föresten hör att Mats Strandberg började skriva på Nyckeln i Tisdags? Kan inte vänta tills den är klar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!