18 maj 2012

Allt jag säger är sant - Lisa Bjärbo


Första meningarna i boken:
En gång var jag ett sådant där barn som fick vuxna i lekparken att skaka på huvudet och sucka.
Vad i hela friden blir det av den där ungen, tänkte de, och höjde menande på ögonbrynen åt varandra. Då böjde sig min mormor ner och viskade i mitt öra.
"Lyssna inte på dem", sa hon. "Lova mig det."


Info om boken:
Skriven av Lisa Bjärbo
Utgiven av Rabén&Sjögren 2012
234 sidor.


Bokens handling:
Jag vet egentligen inte vad jag kan säga om bokens handling utan att avslöja för mycket. Detta är en bok som ska öppnas utan att man egentligen vet något om det. Men Alicia är 16 år, kaxig, menad till stordåd, sin egen och har precis hoppat av gymnasiet. Mer vill jag inte säga.

Betyg:
Jag svär på att jag har tjutit mig genom halva boken, jag är inte ens säker på om den ska vara en sorglig bok men jag grät som ett barn vissa delar. Men boken är ganska underbar, inte übermegaOMG bra men den är bättre än dom flesta andra böcker. Jag ÄLSKAR Lisa Bjärbo's skrivspråk, det är väldigt ungdomligt och lätt att läsa. Karaktärerna känns äkta och liksom, fina. Alicia är en av dom bästa. Hon känns så genomtänkt men ändå udda. Fanny känns som en helt normal tjej, någon som många skulle kunna relatera till och för att inte tala om Alicia's underbara mormor. Precis som en mormor ska vara.
5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!