17 maj 2012

Pilträdets systrar, Vänskapen växer - Ann Brashares

Första meningarna i boken:
Sista skoldagen var en halvdag. I morgon skulle alla åttorna klämma in sig i idrottssalen för avslutningen, men den varade bara i en timme och familjerna skulle vara med. Nästa gång Ama gick till skolan skulle det vara High school. 


Info om boken:
Skriven av Ann Brashares (Författaren till serien Systrar i jeans)
Utgiven av Bonnier Carlsen 2009
Ingår ej i en serie.


Bokens handling:
Ama, Polly och Jo har varit bästa vänner enda sedan dom planterade dom små pilträden i dungen när dom var små. Men det var länge sedan nu och det är sommaren innan alla tre börjar High School. Alla ska iväg till olika platser, göra olika saker och träffa olika personer. Jo ska bo i familjens sommarhus och arbeta extra, Ama som hungrar efter meritpoäng har anmält sig till sommarskola och hoppas på Andover eller John Hopkins men istället hamnar hon på vildmarksvandring i Wyming. Polly som ska vara kvar helt ensam och bortglömd i stan anmäler sig till en modelkurs och försöker att glömma bort hus ensam hon känner sig.

Betyg:
Jag tycker att boken är klart läsvärd. Den är enkel och ganska mysig och jag blir hel "VRIIIIIIII" av den. Den får lite minus bara för att Ann Brashares relaterar ganska mycket till sin förra bokserie Systrar i jeans. Det känns ganska ego egentligt och det är sjukt störigt. Hur ska jag förklara? Det är som att Systrarna i jeansen bor/har bott där, deras familjer finns där och Systerskapet kommer på tal ett antal gånger. Hm, inte  det bästa draget att göra ! Men boken är mysig och härlig. Jag tycker faktiskt om den. Den perfekta sommarboken.
4/5

2 kommentarer:

  1. Du gillar exakt samma böcker som jag. Har ett tips som jag tror att du kommer gilla. I sommar läste jag en bok som heter, Vilda gröna ögon. Författaren till den är Joyce Carol Oates. Kolla på biblioteket eller köp den rentav den är värd att läsas. Ciaoo :D P.s Du är en jättebra bloggare, fortsätt så här :3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åå tack så mycket! Jag ska fortsätta ;)
      Men dom boken ska jag ta och kika efter, tack för tipset!

      Radera

Vad kul att du vill lämna en Kommentar på mitt inlägg!